|
RIS
PPGPJJ
SEMESTER 1 SESI 2012/2013
KOD & NAMA KURSUS
KPF 3012: PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI
MALAYSIA:
FALSAFAH
DAN DASAR
TAJUK
Penterjemahan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran
Bagi Mata Pelajaran Pendidikan Islam .
|
KUMPULAN
EL -A01(112PJJ)
DISEDIAKAN
OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO. TELEFON
|
RADIYATUL ADAUWIAH BINTI MOHD TAHIR
|
710910086170
|
0175906432
|
NAMA TUTOR E-LEARNING:EN. ZAINI B. ABDULLAH
TARIKH SERAH: 30 OKTOBER 2012
KPF3012 (PPGPJJ)
TAJUK: Penterjemahan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Bagi Mata Pelajaran Pendidikan
Islam .
1.0
Pengenalan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) penting dalam pelaksanaan pendidikan negara. FPK menjadi panduan kepada
semua pihak untuk mempastikan penterjemahannya dapat mencapai hasrat pendidikan
negara untuk melahirkan warga negara yang cemerlang. Esei ini akan membincangkan
Proses pengajaran dan pembelajaran (p & p) merupakan aktiviti
yang terpenting di dalam dalam bilik darjah .Kejayaan dan kegagalan
sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran
bergantung kepada guru yang melaksanakannya .Menurut Abu Bakar Nordin
dan Ikhsan Othman (2008 :42) , guru ialah asas kepada pelaksanaan proes
pendidikan walaupun proses pendidikan itu boleh juga berlangsung tanpa
kehadiran guru. Rancangan Pelajaran dan pembelajaran yang berjaya ialah dengan
menterjemahkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam rancangan pengajaran dan
pembelajaran untuk Pembangunan modal Insan
yang cemerlang dari segi akhlak , intelek , emosi , rohani dan Jasmani.
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
“ Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha
berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek ,
rohani ,emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan ,berakhlak mulia , bertanggungjawab ,berkerampilan dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta member sumbangan terhadap
keharmonian dan kmakmuran keluarga dan negara “.
Falsafah Pendidikan
Kebangsaan ini digubal daripada uaha berfikir yang rasional dan kritis
berlandaskan ideologi negara sebagaimana yag telah dimanefestasikan dalam
Laporan dan Dasar Pendidikan termasuk
Rukun Negara. Falsafah Pendidikan Kebangsaan , ia boleh diterjemahkan
sebagai sebagai suatu hasrat untuk memastikan usaha berterusan dalam pendidikan
.Antara lainnya , memperkembangkan
potensi individu secara berterusan melalui
proses pendidikan. Proses pendidikan yang berlaku seharusnya dapat mencakupi dari segi rohani , emosi , jasmani dan
intelek . Seterusnya ,apabila
rohani ,emosi , jasmani dan intelek
dapat disatukan dalam proses pendidikan maka akan lahirlah individu yang
seimbang dan harmonis .
Di akhit matlamat atau hasrat Falsafah
Pendidikan kebangsaan ini adalah untuk melahirkan insan yang menghayati nilai – nilai agama dan
berpegang kepadanyang menentukan halatuju .psistem pendidikan kebangsaan .
Falsafah yang diterapkan oleh guru – guru di sekolah diharapkan mampu
menjayakan hasrat murni kerajaan untuk melahirkan insane yang sempurna . Untuk
menerapkan unsur – unsur falsafah dengan berkesan di dalam bilik darjah semasa
proses pengajaran dan pembelajaran , guru – guru perlu memahami sepenuhnya ilmu
falsafah dan akhirnya barulah guru –guru dapat menguasai dan menyalurkannya ke
dalam proses pengajaran dan pembelajaran .
FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM
“ Pendidikan Islam adalah
salah satu usaha berterusan kea rah emeprekembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insane yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek , rohani , emosi dan jasmani . Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan , berakhlak mulia ,
bertanggungjawab , berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta member sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga ,
masyarakat dan negara “.
Falsafah Islam ialah falsafah yang
berteraskan wahyu, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah.Jadi apabila seseorang Islam yang faham Islam membincangkan mengenai falsafah, tidak
kira sama ada falsafah hidup atau falsafah pendidikan atau pun yang lain-lain,
perbincangannya tidak akan lari daripada prinsip dan matlamat Islam. Sebaliknya,
seorang Islam yang tidak memahami hakikat Islam, malah ia telah lebih dahulu
mendalami falsafah lain daripada Islam, menjadi sangat susah ia menerima falsafah
Islam. Malah falsafahnya yang dikatakan Islam itu dalam banyak hal bertentangan
dengan kehendak Islam.
Jika falsafah itu diertikan dengan "cintakan hikmah atau kebenaran" maka falsafah
Islam bererti cintakan hikmah atau kebenaran yang berasaskan ajaran Islam. Dan ajaran
Islam itu bersumberkan wahyu, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Failasuf Islam dari setiap
zaman, apabila membincangkan tentang falsafah biasanya mereka tidak akan lari
daripada soalan-soalan berikut sebagai asas perbincangan, iaitu: Siapa anda (apa hakikat
diri anda)? Dari mana anda datang? Kenapa anda berada di sini (alam dunia)? Kemana
anda akan pergi? Apa tujuan hidup? Dan apakah hakikat mati? (Yaljin, 1991).
Perkataan hikmat disebut beberapa kali di dalam Al-Quran dengan maksud yang
berbeza mengikut qarinah ayat berkenaan. Hikmah ada kalanya bermaksud bijaksana
(surah An-Nahli 125). Mengikut Muhammad Nasir (1978) hikmah di sini bermaksud
mengenal golongan. Sheikh Muhammad Abduh pula berkata bahawa "Hikmah itu ialah
memahami sesuatu tentang rahsia dan faedahnya".
2.0 Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) Dan
Penterjemahannya Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran.
2.1.
Bentuk pendidikan yang ada di Malaysia.
Bentuk pendidikan
di Malaysia telah bermula sejak sebelum penjajahan Inggeris , sehinggalah
sekarang ini. Pada masa sebelum penjajahan Inggeris pendidikan adalah bercorak tradisional
dalam institusi keluarga dan masyarakat.Pendidikan mada masa itu bercorak
warisan turun = temurun yang diwarisi dari sati generasi ke satu generasi .
Rakyat berpegang kuat kepada warisan yang bersifat ketimuran ditambah pula dengan ajaran agama
Islam yang teguh.Ibu bapa adalah orang yang penting sebagai pendidik yang mendidik anak –anak
berkaitan dengan agama, nilai murni ,
budi bahasa dan akhlak . Bagi golongan bangsawan pula mereka mengamalkan
pendidikan secara formal dengan mengundang guru – guru untuk mengajar anak
mereka contohnya di istana.Pelajaran khusus telah ditetapkan seperti pelajaran
Jawi, bahasa Arab , Fiqh , Tauhid , Al Quran dan lain – lain.
Pendidikan semasa penjajahan (1786-1957) , masyarakat di tanah Melayu
adalah terdiri daripada golongan elit , bangsawan ,rakyat pertengahan dan
rakyat bawahan . Maasyarakat mula bersifat majmuk dengan kedatangan buruh dari
Cina dan India secara beramai – ramai untuk bekerja di lombong bijih timah dan
di ladang – ladang seperti ladang kopi, kelapa , tebu dan getah . Inggeris
telah memperkenalkan sekolah vernacular iaitu sekolah berasaskan etnik iaitu
sekolah Cina untuk bangsa Cina , sekolaj Tamil untuk bangsa India , sekolah
Melayu untuk orang Melayu.
Pendidikan era sebelum merdeka pula berbentuk moden dan bersistematik
dengan wujudnya Jawatankuasa iaitu
Panyata Razak yang diketuai oleh Abdul Razak Husin. Antara kandungan penyata
Razak ialah bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar .
Pendidikan era selepas kemerdekaan ialah dengan mewujudkan sistem pendidikan Kebangsaan yang berasaskan
Penyata Razak dan Laporan Rahman Talib.Perpaduan kaum menjadi agenda utama
dalam melaksanakan aktiviti pendidikan pada masa itu .Bahasa Melayu menjadi bahasa
pengantar utama di sekolah ,sistem peperiksaan dan kurikulumnya adalah untuk
memupuk perpaduan antara kaum.
Pendidikan era Milenium banyak
perubahan telah berlaku untuk meninggkatkan pendidikan. Era Penddikan
Millennimum adalah bercirikan global tanpa meminggirkan yang tradisional
2.2
Proses
pengajaran & pembelajaran yang disarankan dalam FPK
Kejayaan pengajaran dan pembelajaran itu adalah bergantung kepada pencapaian
objektif pengajaran dan pembelajaran dan
wujudnya unsur Falsafah Pendidikan Kebangsaan semasa proses pengajaran dan
pembelajaran itu berlangsung. Falsafah
Pendidikan Kebangsaan bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi
intelek , rohani , emosi dan jasmani
guru mestilah mempunyai perancangan yang
baik dan tersusun agar pengajaran dan pembelajaran tercapai melalui Rancangan
Pelajaran harian , pelaksanaan pengajaran dan penilaian pembelajaran.
Pengajaran dan Pembelajaran
Dari segi bahasa , menurut kamus terbitan
Dewan Bahasa dan Pustaka (1993) Perkataan Pengajaran dan pembelajaran ada;ah
berasal dari satu kata dasar yang sama iaitu ajar yang bermaksud petunjukn yang
diberikan kepada orang lain. Pengajaran bermaksud petunjuk yang diberikan
kepada orang lain . Pengajaran bermaksud segala yang berkaitan dengan
mengajarkan (seperti caranya , sistemnya
dan lain – lain.
Pembelajaran pula ialah suatu gerakbalas
kepada rangsangan – rangsangan yang mebawa kepada satu perubahan . Menurut Shea
(1994) dalam Juhazren Junaidi et al (2005) pembelajaran ialah satu proses
mental atau fizikal yang mmbawa kepada perubahan tingkah laku .Eh Ah Ming
(1993)pula mengatakan bahawa
pembelajaran adalah satu proses memperoleh pengetahuan , kemahiran , sikap dan nilai yang baru
Antara ciri – ciri pengajaran ialah :
·
Guru dan murid
·
Guru sebagai
pengajar dan murid sebagai pembelajaran
·
Hanya
bermakna apabila ada pembelajaran
·
Melibatkan
intruksi diikuti dengan latihan ,indoktrinasi dan pelaziman operan
·
Melibatkan
proses pemikiran dan penggunaan bahasa atau symbol
·
Ada kaitan
tugasan dan pencapaian
·
Boleh
dijalankan dengan aktiviti berpusatkan guru ,murid dan gabungan guru = murid
serta berpusatkan sumber
·
Meliputi
rancangan mengajar
·
Proses yang
melibatkan dua hala
·
Ada unsur sains
dan seni.
ii.Matlamat
pendidikan yang dihasratkan dalam FPK:
a)Matlamat
kepada individu (intrinksik)
Matlamat kepada individu iaitu melahirkan
insane yang seimbang dari segi emosi ,.rohani , .intelek dan jasmani dalam pendidikan di
Malaysia.Pendidikan di Malaysia adalah satu proses asas dan utama untuk
pembinaan insane yang baik , seimbang dan bersepadu untuk menjayakann cita –
cita dan hasrat negara.
Matlamat
ialah sasaran atau tujuan yang hendak dicapai. Dalam rancangan pelajaran tajuk
ibadah iaitu bersuci daripada najis juga ada matlamat iaitu melahirkan Muslim
yang yang berilmu , beriman , bertaqwa ,
beramal soleh ke arah menjadi hamba Allah dan khalifah Allah. Selain itu
matlamat yang kedua ialah melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan serta mengetahui dan
mengamalkan amal ibadat Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah iaitu selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
iaitu meyakini rukun Islam dan Rukun
Iman.
.
b)Matlamat
kepada sumbangan oleh individu kepada keluarga, masyarakat dan negara
(ekstrinksik)
Matlamat sumbangan oleh individu kepada ,
masyarakat dan negara berdasarkan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan melalui Rancangan Pelajaran harian tajuk bersuci
daripada najis melahirkan insane yang seimbang dari segi jasmani dan rohani
yang memupuk sikap mengamalkan kebersihan
fizikaliaitu tubuh badan , pakaian dan tempat tinggal.Sikap ini perlu
disemai dalam diri murid supaya mereka dapat mengaplikasikannya hingga mereka
dewasa dan berkeluarga danmengajar anak – anak mereka amalan menjaga
kebersihan.
Kebersihan amat penting dalam kehidupan dan
najis adalah benda kotor dan apabila terkena najis semua ibadat tidak sah dan
diterima oleh Allah.Untuk menjadikan diri mereka insane yang beriman dan
mengamalkan hukum – hukum Allah seperti solat dan membaca Al Quran. Jika murid
boleh menghayatinya dan mengamalkan dalam kehidupan seharian akan mewujudkan
masyarakat yang berpegang teguh kepada ajaran Islam sejajar dengan matlamat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu manusia yang seimbang dari rohani dan
jasmani dan Rukun Negara iaitu kepercayaan kepada Allah dan Rukun Iman iaitu
Beriman kepada Allah seta rukun Islam mengucap dua kalimah syahadah.
iii.
Penterjemahan FPK menerusi P & P
iii.a Tajuk /tema
Ibadah iaitu cara menyucikan
najis.salah satu tajuk dalam Ibadah yang
sangat penting untuk memastikan murid mengamalkan
kebersihan dalam kehidupan harian sejajar dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang mahu melahirkan murid yang mengamalkan cara hidup
yang berdisiplin dan berlandaskan Islam iaitu berpaksi ketuhanan.
iii.b Objektif
-
Objektif bagi tajuk bersuci
daripada najis ialah mengamalkan
ibadat - ibadat asas dalam Fardhu Ain
serta memahami Fardhu Kifayah sebagai
tuntutan kebajikan umat Islam.. Sebagai umat Islam yang mengamalkan cara hidup
yang berlandaskan rukun iman dan rukun Islam yang mewajibkan umatnya menunaikan
solat lima waktu sehari semalam dan untuk menyempurnakan ibadah solat
semestinya tubuh badan ,pakaian dan tempat berada dalam iaitu mendidik secara
berterusan iaitu sehingga mjurid ini dewasa dan berkeluarga dan berpaksi secara
ketuhanan.
Objektif pengajaran ialah
suatu keterangan mengenai ’performance’ yang perlu ditunjukkan oleh pelajar
sebelum dianggap berupaya (compotent). Ia adalah huraian cadangan hasil
daripada pengajaran dan bukannya proses pengajaran (Mager 1990). Objektif ini
perlu bagi seseorang guru menentukan kandungan dan prosedur pengajaran,
menyusun strategi dan aktiviti dan menilai serta mengukur keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran..
iii.c Pengetahuan sedia ada murid.
Pengetahuan sedia ada murid ialah murid tahu amalan bersuci.
Amalan bersuci amat penting dalam
kehidupan harian meliputi ibadah , pekerjaan ,
Hubungan dalam masyarakat dan sebagainya. Murid juga boleh
membezakan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah .Ini sesuai dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu
melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek ,rohani ,emosi dan jasmani.
iii.d Kemahiran
Kemahiran yang digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran ini ialah
iii.e Alat bantu mengajar
Alat bantu mengajar yang digunakan ialah gambar dan bola yang
digunakan adalah untuk memastikan murid tahun cara – cara untuk bersuci
dan mempraktikkannya dalam kehidupan seharian.Sesuai dengan FPK untuk
melahirkan insan tahu membezakan yang bersih dan yang kotor.
iii.f Kaedah dan teknik pengajaran
Pendekatan
yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah pendekatan
pemusatan kelas, kumpulan dan individu. Ia bertujuan untuk melibatkan kesemua
murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pendekatan ini juga memberi
peluang kepada guru untuk mengenali murid-murid dengan lebih dekat.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran,
kaedah soaljawab perlu digunakan untuk memastikan murid-murid dapat memahami
apa yang diajar oleh guru. Kaedah ini ialah guru mengemukakan soalan dan murid
memberi jawapan yang sewajarnya. Kaedah ini digunakan oleh guru dalam pelajaran
ibadah iaitu bersuci daripada najis.
Kaedah ini guru mengunakan pendekatan pemusatan guru dan
pemusatan murid. Kaedah ini membahagi beberapa kumpulan murid dengan jumlah
minimum kira-kira sepuluh orang murid dalam satu kumpulan, dalam kumpulan ini
guru boleh bertindak sebagai fasilitator di samping murid bebas mengemukakan
pandangan masing-masing. Dalam situasi sedemikian guru dan murid dapat
berinteraksi secara langsung. Kaedah ini diperaktikan oleh guru semasa
pembahagian kumpulan . Kaedah ini dilakukan oleh guru aktiviti berkumpulan.
iii.g Set induksi
Set Induksi disimpulkan
bahawa set induksi ialah satu cara memulakan pengajaran dimana kemahiran memulakan
pengajaran amat penting kerana di sini guru meyampaikan ideanya kepada pelajar dan
menanamkan ke dalam fikiran pelajar bahan-bahan pengajaran yang hendak
disampaikannya. Sementara itu, guru juga perlu menumbulkan minat dan
menggerakkan para pelajar supaya mereka sedia belajar dan memikirkan pengetahuan
serta kemahiran yang dipersembahkan oleh guru mereka.
Set induksi yang dibuat dalam
RPH ialah muzik dimainkan dan bola bersih dan kotor dimasukkan ke dalam 1 bekas .Muzik
berhenti dan murid yang memegang bekas dikehendaki memilih bola
iii. h Penilaian
Penilaian merupakan satu proses memperolehi maklumat kuantitatif
bagi menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan menilai.
Proses menilai dapat memberi maklumat tentang pencapaian objektif
pelajaran, kaedah mengajar seorang guru dan keberkesanan kurikulum.
Dijalankan sebelum, semasa atau selepas satu sesi pengajaran guru
berdasarkan sesuatu pembelajaran spesifik atau keseluruhan kurikulum.Proses
Penilaian dalam Rancangan Pelajaran Harian ialah latihanyang dibuat dalam kumpulan
iaitu semua kumpulan perlu menulis contoh – contoh najis dan cara
manyucikannnya.
iii.
j Penutup
Untuk menentukan bahawa pengajaran guru itu
berkesan dan berjalan lancar, kemahiran penutup pelajaran sama juga pentingnya
dengan kaedah memulakan pengajaran. Penutupan pengajaran yang baik akan
meninggaalkan kesan yang berkesan di lubuk hati para pelajar.
Penutup dalam RPH ini ialah guru menerangkan semula bersuci daripada
najis dan bersoaljawab dengan murid.
3.0 Penterjemahan Pengetahuan,
Kemahiran, Nilai-Nilai Murni Dan Elemen Merentas Kurikulum (EMK) menerusi
tema/tajuk Ibadah dan tajuk ialah Bersuci daripada najis.
3.1
Pengetahun
a) Pengetahuan
kandungan spesifik mata pelajaran
Pengetahuan
Kandungan merujuk kepada rancangan pengajaran yang dilakukan oleh seorang guru
bagi sesuatu subjek.Ia merangkumi keseluruhan proses yang berlaku perancangan pengajaran guru.
Mata pelajaran yang akan
diajar ialah Pendidikan Islam dan bidang yang akan dipilih ialah ibadah Tahun 4 dan tajuk ialah menyucikan najis seperti dalam Rancangan
Pelajarn Harian .Fokus kajian ialah kepada unsur – unsur Falsafah Pendidikan
kebangsaan yang terdapat dalam RPH
.Rancangan Pelajaran harian ialah satu rancangan untuk satu unit
pengajaran dan pelajaran yang padu. RPH biasanya direka bentuk untuk
disempurnakan dalam satu – satu sessi pengajaran di bilik darjah . Ia mengandungi unsur –
unsur seperti butiran am , tajuk pelajaran , objektif , kemahiran , alat bantu mengajar , kaedah dan dan teknik
pengajaran , pengetahuan sedia ada , set induksi , perkembangan , penilaian ,
penutup dan sebagainya.
Persediaan mengajar
biasanya bukan sahaja menyenaraikan unsur- unsur tersebut tetapi juga sebagai
panduan dan peraturan yang mesti di patuhi oleh guru dan diikuti oleh guru –
guru. Menurut George Brackett , seorang pengarang perisian pendidikan berkata “
Pedagogy is the bellefs that justify instruction Unplannedteaching and learning is s recipe
for wasting time “ Daripada pendapat beliau ini jelas menunjukkan bahawa
rancangan pengajaran itu memainkan peranan yang penting dalam sesuatu
proses pengajaran dan pembelajaran. Jika kita mahu menggunakan teknologi dalam
pengajaran dan pembelajaran serta kurikulu kita mesti tahau cara untuk
melakukannnya. Teknik dan cara yang paling baik ialah dengan menulis apa sahaja
bahan yang diperlukan merancang dengan teliti , jenis bahan yang akan digunakan
dan tempat aktiviti itu akan dujalankan , akan menjadikan pengajaran lebih
afektif .
Pengenalan Pendidikan Islam
Pendidikan Islam sekolah
rendah wajib dipelajari oleh setiap murid Islam dari tahun 1 hingga tahun 6 .
Pendidikan Islam menekankan kemahiran asas yang perlu dikuasai individu
Muslim merangkumi aspek keimanan ,
kemanusiaan , kemasyarakatan dan kenegaraan. Tumpuan khusus mata pelajaran ini
ialah , pertama Pendidikan asas Tilawah Al Quran ,kedua ;
pembentkan aqidah dan bimbingan Asas
Fardhu Ain , ketiga ; pemupukan amalan
Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah yang dituntut
oleh Syari’at Islam dan keempat ; penerapan adab yang berteraskan Akhlak
Islamiah ke dalam diri murid. Keempat – empat bidang ini hendaklah disampaikan
dengan berkesan .
Penyampaian yang berkesan
mampu menerapkan asas keimanan dan membentuk murid – murid agar mempunyai cita – cita yang tinggi , daya
tahan semangat juang, gigih berusaha dan mampu mengubah diri yang
menyumbang ke arah pembentukan muslim
mukmin yang berilmu , beriman , beradab , berakhlak mulia , berketrampilan , bertanggungjawab
, beramal soleh dan bertaqwa selaras dengan Falsafah Penddikan Kebangsaan dan
Falsafah Pendidikan Islam .
Terdapat pelbagai
definisi mengenai Pendidikan Islam , di
antaranya ialah “suatu proses melaksanakan falsafah pendidikan dan menterjemahkannya
secara realiti dalam usaha membina insane dan memasyarakatkannya mengikut
falsafah Islam yang berasaskan prinsip – prinsip nilai yang dibawa oleh Islam “
(Zawawi Hj. Ahmad , 1994) .Manakala Khursid Ahmad (1978) memberikan takrifan
tentang pendidikan Islam seperti berikut :
“ Pendidikan Islam ialah proses mendidik
dan melatih akal , jasmani ,rohani dan emosi manusia berasaskan sumber wahyu ,
iaitu Al Quran dan Al Sunnah , pengalaman memikul tanggungjawab khalifah yang
dperanggungjawabkan oleh SWT ke atas manusia supaya mengimarahkan alam ini untuk kebahagian hidupnya di dunia dan di
akhirat (dalam Abdul Halim El Muhammady , 1993)”
Berdasarkan beberapa
pendapat mengenai Pendidikan Islam , maka dapatlah di simpulkan bahawa
pendidikan Islam adalah pendidikan yang sangat penting bagi setiap individu
Muslim . Oleh itu , Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ,di bawah Bahagian
Pendidikan Islam , telah dia amanahkan untuk memastikan pelaksanaan mata
pelajaran pendidikan Islam dilaksanakan secra professional di sekolah – sekolah
di Malaysia .
Peringkat pelaksanaan Pendidikan Islam
dalam KPM bermula dari peringkat Pra
sekolah , tahap 1 di Sekolah Kebangsaan ( SK ), tahap 2 di Sekolah Kebangsaan
(SK) , Menengah Rendah dan Menengah Atas dan Tingkatan 6 (BPI , 2011 :4).
Tajuk pengajaran matapelajaran Pendidikan
Islam yang saya pilih ialah ibadah , sukatan pelajaran Tahun 4.Pendidikan
Ibadah sekolah rendah melibatkan teori dalam pengajaran dan pembelajaran . Sila
rujuk – Agihan Tajuk ). Modul ini mengandungi
tiga tajuk iaitu Tajuk 1- Pengenalan Konsep Ibadah Dalam Islam ,Tajuk 2
– Ibadah Dalam Sukatan Pelajaran Sekolah Rendah , Tajuk 3- analisis dan Huraian
Isi Kandungan Ibadah dalam sukatan Pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Rendah
Tahun 1- 6 , Tajuk 4 –Aplikasi Strtaegi Pengajaran dan Pembelajaran ibadah
Tahun 1 dan 4.
.
b) Pengetahuan
kandungan yang diserapkan dari mata pelajaran lain.
Pengetahuan kandungan yang
diserapkan dari mata pelajaran lain ialah Pendidikan Sivik , Bahasa Arab ,
Sains dan bahasa Melayu.
c) Huraikan
dan kaitkannya dengan matlamat pendidikan yang anda nyatakan dalam tajuk
matlamat pendidikan yang dihasratkan dalam FPK
Matlamat pendidikan yang
dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan kebangsaan ialah
Melahirkan
individu yang berilmu pengetahuan dan berakhlak mulia serta manusia yang
seimbang dari segi emosi ,rohani, intelek dan Jasmani. Objektif tajuk bersuci
daripada najis ialah
Dapat
melahirkan individu yang memahami konsep Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah dalam
kehidupan seharian.Umum mengetahui bahawa najis itu kotor dan jika terkena
najis ibadah tidak sah.Ibadah seperti solat , haji. membaca Al Quran memerlukan
umat Islam sentiasa dalam keadan yang bersih.
Menjaga kebersihan boleh juga
dikaitkan dengan mata pelajaran Pendidikan Sivik iaitu menjaga kebersihan dan
kesihatan.Islam menggalakkan ujmatnya menjaga kebersihan dan matlamat Falsafah
iaitu dapat melahirkan individu yang dapat membezakan yang baik dan yang buruk
contohnya jenis – jenis najis. Selain itu bersuci dalam najis boleh juga
dikaitkan dengan mata pelajaran bahasa Arab iaitu Mukhafafah , Muttawasitah dan
Mughallazah perkataan daripada bahasa Arab. Sesuai dengan matlamat Falsafah iaitu
melahirkan individu yang berilmu yang bermaksud memperbanyakkan pengetahuan
tentang bahasa – bahasa lain sebagai panduan dalam kehidupan .Pengetahuan
tentang bahasa lain dapat meningkatkan ilmu kerana banyak buku –buku ilmiah
yang ditulis dalam bahasa asing seperti bahasa Arab , bahasa Inggeris dan lain
– lain.
Mata pelajaran lain yang
diserap ke dalam tajuk bersuci dari
najis ialah Sains iaitu perkataan arak yang mengandungi alkohol. Walaupun arak
bukanlah benda kotor , tetapi arak juga disebut najis kerana ia mengandungi
alkohol iaitu bahan – bahan yang tidak boleh diminum dan digunakan pada pakaian
dan tubuh badan.Falsafah Pendidikan
Kebangsaan memang mementingkan ilmu pengetahuan dan sebagai umat Islam , kita
mestilah tahu membezakan yang halal dan haram. Pengetahuan mengenai Sains
amatlah penting kerana banyak bahan – bahan yang umat Islam selalu gunakan
dalam makanan dan minuman tetapi tidak tahu status bahan yang
digunakan.Contohnya ,wei iaitu sejenis bahan yang dihasilkan daripada lelemak
binatang yang sering digunakan untuk menghasilkan susu .
Persoalannya, lemak haiwan apakah
yang digunakan dan jika haiwan itu halal dimakan bagaimanakah dengan cara sembelihannya? Semua
masalah ini akan dapat diatasi dengan
lahirnya individu yang dapat menghasilkan satu alat yang dapat mengesan sel dan
DNA babi dalam makanan seperti alat yang
direka oleh IPPH (Institut Penyelidikan Produk Halal) UPM iaitu HAFYS (Halal
Verificaytion System).FPK adalah untuk melahirka individu yang intelek ,
berkemahiran tinggi dan keimanan serta
ketaqwaan kepada Allah.
3.2 Kemahiran
a)
Kemahiran spesifik mata
pelajaran.
Kemahiran spesifik mata
pelajaran pendidikan Islam tajuk Ibadah iaitu bersuci daripada najis ialah
kemahiran menyebut , mengenal dan membeza.Murid boleh mengenal jenis – jenis
najis iaitu najis Mukhafafah , Muttawasitah dan Mughallazah. Murid boleh
menyebut jenis – jenis najis dan murid boleh membeza cara menyucikan najis
Mukhaffafah , Muttawasitah dan Mughallazah.
b) Kemahiran
lain yang digabungjalinkan.
Kemahiran yang digabung
jalinkan ialah
c) Huraikan
dan kaitkannya dengan matlamat pendidikan yang anda nyatakan dalam tajuk
matlamat pendidikan yang dihasratkan dalam FPK
Matlamat melahirkan rakyat
Malaysia yang berketerampilan/berkemahiran.tinggi Adalah Falsafah Pendidikan Kebangsaan
3.3 Nilai-Nilai Murni
Nilai
murni didefinisikan sebagai perlakuan yang baik , peradaban dan tatasusila
individu manusia dalam hubungannya sesama manusia , alam dan tuhan . Wan Mohd Zahid mentakrifkan nilai murni sebagai:
"Nilai-nilai
murni merupakan tanggapan berkenaan perkara-perkara yang dihajati dan pada masa
yang sama juga menjadi kriteria atau ukuran. Nilai-nilai murni sesuatu
masyarakat biasanya diasaskan kepada agama. Memang menjadi tujuan semua agama,
untuk membentuk kehidupan penganutnya untuk menjadi baik dan berakhlak
mulia" (Wan Mohd. Zahid, 1988)
Untuk mencapai hasrat Falsafah pendidikan
Kebangsaan , 1996 dan matlamat pendidikan negara , nilai – nilai murni tidak
berjaya dilakukan tanpa mengasas , membina dan mengembangkannya melalui sistem
pendidikan .Pelaksanaan dalam pengajaran
dan pembelajaran dengan menerapkan nilai – nilai murni akan memastikan matlamat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan akan tercapat . Unsur – unsur nilai murni yang
dimaksudkan ialah nilai – nilai murni bersifat tetap dan kudus yang diamalkan
oleh oleh semua agama dan bersifat universal .Nilai – nilai murni adalah
berasaskan pandangan dan maklum balas yang diperolehi dan diputuskan oleh
Jawatankuasa Pendidikan Akhlak tahun 1976 yang dianggotai oleh wakil pelbagai
agama.
Nilai – nilai murni tersebut ialah:
1. Baik hati.
2. Berdikari.
3. Hemah Tinggi.
4. Hormat Menghormati.
5. Kasih Sayang.
6. Keadilan.
7. Kebebasan.
8. Keberanian.
9. Kebersihan Fizikal dan Mental.
10. Kejujuran.
11. Kerajinan.
12. Kerjasama.
13. Kesederhanaan.
14. Kesyukuran.
15. Rasional.
16. Semangat Bermasyarakat.
Dalam Rancangan Pelajaran Harian yang telah
ditulis , telah diterapkan nilai – nilai
murni seperti yang terdapat dalam set
induksi langkah 1 iaitu murid boleh membeza benda kotor dan bersih serta
mengetahui jenis – jenis najis . Nilai
murni yang diterapkan dalam RPH ialah kebersihan Fizikal dan Mental
.Selain daripada itu dalam langkah 2 dan 3 pula murid boleh menyucikan najis
mukhaffah , muttawasitah dan mughallazah .Nilai murni yang diserapkan ialah
Kerajinan , kebersihan Fizikal dan mental dan rasional . Kebersihan adalah
konsep ibadah yang asas dan elemen yang penting untuk memastikan ibadah seperti
solat ,membaca al Quran , haji dan sebagainya akan diterima Allah .
Matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
adalah untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi emosi , rohani ,jasmani dan intelek dan juga melahirkan individu yang memiliki
ilmu (intelek ) , sahsiah yang baik (emosi ) , kepercayaan kepada tuhan serta
berakhlak mulia (rohan) , kesihatan diri yang baik (jasmani) . Ini bertepatan
dengan ajaran agama Islam yang
mengutamakan kebersihan seperti terdapat dalam hadis yang bermaksud “
Kebersihan itu separuh daripada iman” . Nilai – nilai murni yang diterapkan
dalam RPH ini berjaya menjadi landasan kepada objektif ibadah iaitu dapat
mengamalkan konsep fardhu Ain dan
Kifayah .
3.4 Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
Elemen merentas Kurikulum (EMK ) ialah
unsur nilai tambah yang diterapkan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran selain yang ditetapkan
dalam standard kandungan . Elemen – elemen ini diterapkan bertujuan untuk megukuhkan kemahiran dan
ketrampilan modal insan yang dihasratkan serta dapat menangani cabaran masa
kini dan akan datang . Elemen merentas kurikulum yang sedia ada ialah Bahasa ,
Sains dan Teknologi , Pendidikan Alam
sekitar , nilai murni dan Patriotisme .Elemen tersebut di atas adalah EMK untuk
KBSR
Elemen merentas kurikulum yang baru ialah
Kreativiti dan Inovasi
dan Inovasi, Keusahawanan,
serta Teknologi Maklumat dan Komunikasi dikenal pasti sebagai pelengkap
kepada usaha memantapkan kualiti pelaksanaan KSSR.
Elemen merentas
kurikulum dalam RPH yang telah ditulis ialah nilai murni., keusahawan , kreatif
dan inovatif serta teknologi.
a)
Keusahawanan
b)
Kreatif & inovatif
c)
Teknnologi
d) Huraikan dan kaitkannya dengan matlamat
pendidikan yang anda nyatakan dalam tajuk matlamat pendidikan yang dihasratkan
dalam FPK.
Dalam rancangan Pelajaran Harian
tajuk bersuci daripada najis ini telah diserapkan elemen merentas kurikulum
iaitu keusahawanan , kreatif dan inovatif dan teknologi. Guru memberi penekanan
tentang najis mughallazah iaitu najis berat. Guru mengaitkan najis mughallazah
sebagai najis yang untuk berat.Semua
yang berkaitan dengan babi adalah haram dan bila terkena badan , pakaian dan
tempat perlu disamak.Tanah yang digunakan adalah tanah liat, timbul masalah
apabila DNA babi digunakan dalam makanan dan kasut serta beg.Untuk mengesan DNA
babi dalam makanan , kepakaran dan teknologi serta inovatif amatlah diperlukan . Secara tidak langsung
akan memberi gambaran bahawa betapa penting pengetahuan mengenai Sains dan
teknologi dan memberi inspirasi kepada murid – murid supaya menguasai mata
pelajaran Sains dan Matematik serta juga mahir
dalam mata pelajaran Pendidikan Islam.Umat Islam dewasa ini sememangnya
tercabar dalam mengharungi kehidupan yang penuh dengan dugaan dan cabaran untuk
menjadi Muslim yang sejati
Secara tidak langsung akan melahirkan
individu yang seimbang dari segi intelek , rohani , Jasmani dan emosi dan melahirkan individu berketrampilan
dan berpengetahuan juga mengamalkan perintah Allah dan meninggalkan larangannya
.Umat Islam memerlukan kepakaran dan
teknologi untuk terus bersaing dengan orang lain . Keusahawanan pula diterapkan
melalui konsep ekonomi iaitu membuat
industi makanan (hub Halal) dan pakaian serta barang – barang lain untuk
kegunaan umat Islam untuk mengelakkan perasaan was – was di kalangan umat Islam
serta meningkatkan ekonomi umat Islam .
4.0 Peta Minda:Hubungkait Antara Komponen
Pengetahuan, Kemahiran, Nilai-Nilai Murni Dan EMK Dalam Penterjemahan FPK
PETA MINDA
TAJUK *OBJEKTIF * PENGETAHUAN SEDIA ADA*ALAT BANTU
MENGAJAR*SET INDUKSI *PENILAIAN * PENUTUP.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.0 Aplikasi Komponen Pengetahuan, Kemahiran,
Nilai-Nilai Murni Dan EMK Dalam Pengajaran & Pembelajaran Dan Jangkaan
Terhadap Pembangunan Modal Insan.
Sebagai guru yang mengajar mata pelajaran Pendidikan Islam saya
yakin dan percaya bahawa matlamat pendidikan negara sebagaimana yang
dihasratkan dalam FPK iaitu membina warganegara yang baik boleh dicapai.
Sebagai guru , saya sedar bahawa setiap murid yang saya didik mempunyai potensi
yang berbagai. Potensi tersebut merupakan modal insan yang dapat dibentuk dan
dikembangkan lagi untuk mengupayakan setiap murid nanti memberikan sumbangan
kepada pembangunan diri , keluarga , masyarakat dan negara. Modal insan yang
dinyatakan di dalam FPK mencakupi kecerdasan intelek , rohani , emosi dan
kecergasan jasmani. Saya yakin, dengan mengaplikasikan secara berterusan ,
menyeluruh , bersepadu dan seimbang terhadap pengetahuan , kemahiran , nilai
dan EMK menerusi mata pelajaran Pendidikan Islam, pembangunan modal insan boleh
dicapai.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan jelas
amat mementingkan perubahan tingkah laku individu dalam setiap pengajaran dan
pembelajaran.Pembangunan Modal Insan bermaksud Pendidikan memainkan peranan penting dalam usaha
membangunkan modal insane yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan,
berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi bagi mengisi
keperluan negara maju 2020. Modal insan yang ingin dihasilkan perlu mampu untuk
berfikir secara kritis dan kreatif , berkemahiran menyelesaikan masalah ,
berkeupayaan mencipta peluang-peluang baru , mempunyai ketahanan serta
kebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran dunia global yang sering
berubah-ubah.
Rancangan Pelajaran Harian bersuci daripada najis adalah selaras dengan dasar Kementerian
Pelajaran Malaysia yang mahukan individu yang berketrampilan dan seimbang dari
segi rohani , jasmani , emosi dan intelek membuat dasar pengukuhan program 3K (Kebersihan, Kesihatan
dan Keselamatan) .Individu yang
mengamalkan cara hidup yang sihat dan bersih dan mementingkan keselamatan
adalah individu berpengetahuan dan
berakhlak mulia serta berktrampilan.
KPM berusaha memupuk nilai-nilai
murni dalam diri pelajar secara merentasi mata
pelajaran dan melalui mata pelajaran
khusus seperti Pendidikan Islam dan Pendidikan
Moral. Pada tahun 2005, mata
pelajaran Pendidikan Islam dimantapkan lagi melalui pengenalan program j-QAF
secara berperingkat di sekolah rendah.
Dasar Program pengukuhan 3K
adalah untuk menghasilkan modal insan yang mengamalkan kebersihan
perlu disemai dan dipupuk sejak awal dari rumah .serta diperkembangkan di
sekolah agar dapat menjadi amalan sepanjang hayat.
Program Amalan Kebersihan Sekolah
mempunyai lima objektif utama, iaitu:
• membina perlakuan amalan
kebersihan sebagai budaya hidup yang berterusan
dalam menjalani kehidupan seharian;
• meningkatkan keprihatinan dan
komitmen warga sekolah terhadap kebersihan,
keindahan dan keceriaan, serta
menghargai kemudahan yang disediakan.
• memupuk semangat kepunyaan serta
kesediaan bekerja sebagai satu pasukan untuk
mencapai matlamat amalan kebersihan
sekolah;
Kesimpulannya , rancangan pengajaran yang disediakan selaras
dengan matlamat Falsafah Pendidikan dalam usaha untuk melahirkan Modal Insan.
6.0 Proses
Menterjemahkan Komponen pengetahuan, kemahiran, nilai Dan EMK Dalam Proses
Pengajaran & Pembelajaran
SATU (1) RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAGI
TAJUK IBADAH BERSUCI DARPADA NAJIS
Tarikh : 30
Oktober Hari :iSNIN
Masa : 11.10
-12.10 Kelas :4 anggun
Subjek :
Pendidikan Islam
Tema : Ulum
Syariah
Tajuk :Ibadah
Sub Tajuk :Bersuci
daripada najis
Standard Kandungan : :Murid
boleh menamalkan fardhu Ain dan FardhuKifayah dalam kehidupan seharian
Standard Pembelajaran :
Hasil Pembelajaran: Selepas pengajaran, pelajar dapat:
1.
Domain Kognitif
i.
Murid boleh menyebut maksud bersuci
ii.
Murid boleh menyebut jenis najis
iii.
Murid boleh menyebut contoh
najis
2.
Domain Afektif
i.Menyenaraikan
najis yang terdapat dalam alam sekitar.
3.
Domain Psikomotor
i.
Murid boleh menyucikan najis
ABM : gambar
najis . rumput ,
Pengisian Kurikulum:
i.
Ilmu. Pendidikan Sivik , Sains ,Bahasa Arab dan Bahas Melayu.
ii.
Nilai : Kebersihan mental dan fizikal ,kerajinan dan kerjasama
iii.
Elemen Merentas Kurikulum
a)
Keusahawanan
b)
Kreatiif & Inovatif
c)
Teknologi
Kemahiran : Menyebut dan
memahami
Strategi :
Pengetahuan Sedia Ada :Murid
mengetahui serba sedikit tentang najis
AKTIVITI RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
|
|||
Fasa
/ Langkah
|
Isi
Pelajaran/ Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran &
Pembelajaran
|
Catatan
(Penjelasan
tentang aplikasi pengetahuan, kemahiran, nilai & EMK)
|
Permulaan/
Mencungkil
idea
(5 minit)
|
-Guru
menunjukan segumpal lumpur dan bersoal jawab
-Adakah
lumpur kotor?
-Guru menunjukkan
gambar najis.
-Adakah semua
benda kotor itu najis?
|
Buat kaitan
dengan pengetahuan sedia ada pelajar dengan menyoal
berdasarkan
gambar najis
|
Murid
memberi respond dan menjawab soalan guru
|
Langkah 1
(10 minit)
Langkah 1
|
Bersuci ialah
membersihkan tubuh badan, pakaian dan persekitaran daripada najis dan hadas
Najis ialah
benda-benda kotor pada hukum syarak yang menyebabkan solat tidak sah
-Contoh-contoh
najis
|
-Guru
memaparkan gambar tentang maksud bersuci dan maksud najis
-Guru menunjukkan
gambar contoh-contoh najis
|
Murid
mendengar
Murid melihat
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Latihan.
|
-Murid
mendengar
-Murid
bertukar pendapat mengenai contoh najis
|
|
Refleksi/
Penutup
(5 minit)
|
Maksud
Bersuci
-Maksud Najis
-
Contoh-contoh najis
|
Guru bersoal jawab dengan murid mengenai
pelajaran hari ini
Guru membahagi lembaran kerja (kerja rumah)
|
MMurid
menjawab soalan guru
Murid menerima lembaran kerja
|
BIBLIOGRAFI
ml.scribd.com/.../Penerapan-Falsafah-Pendidikan-..
atikan-jurnal.com/.../09.zahiah.mustapha.um_.my...
Kurikulum
B.Aru Sekolah Rendah, Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian
Pendidikan,
1991
Hamidah
Baba (1999). “Kepimpinan Dan Perkembangan Profiesional Di Sekolah”. Kuala
Lumpur:
Institut Terjemahan Negara Malaysia Bhd.
Malaysia
(1997). “Akta Pendidikan 1996”. Dlm. Buku Peraturan – Peraturan Kurikulum
Kebangsaan
Pendidikan 1997
www.slideshare.net/.../falsafah-pendidikan-guru www.slideshare.net/.../falsafah-pendidikan-guru
perlis.moe.edu.my/skpbu/index.php?..
www.spikel.bpi.edu.my/phocadownload/hsp4.pdf
rosfazila.wordpress.com/.../pengetahuan-pedagogi..
Kementerian Pendidikan Malaysia
(2000c). Sukatan pelajaran pendidikan Islam
KBSR Kuala
Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
No comments:
Post a Comment